Open brief aan college Wijk bij Duurstede over Vikingschip

Open brief

Wijk bij Duurstede, 12 juni 2021

Geachte Burgemeester, wethouders en raadsleden,

Met stijgende verbazing en verontwaardiging lazen wij vandaag in ’t Groentje het artikel “Coos van den Hoek van Stichting Vikingschip Wijk bij Duurstede treedt terug als voorzitter”. Wat er zich allemaal achter de schermen heeft afgespeeld valt buiten ons gezichtsveld en beoordelingsvermogen maar het kan toch niet zo zijn dat de in onze stad door vrijwilligers (!) gebouwde replica van een Vikingschip geen prominente ligplaats in de Stadshaven krijgt.

Linksom of rechtsom moet dit toch op te lossen zijn. Een betere stadpromotie kun je je voor Wijk toch niet bedenken. Inmiddels is er al de nodige schade aan ons imago toegebracht door de officiële opening met de Commissaris van de Koning (die kun je maar 1 keer uitnodigen) af te gelasten.

Om meer imago-schade te voorkomen lijkt het ons gewenst dat u allen op zeer korte termijn met een oplossing komt. Hier is geen enkel partijbelang in het geding louter het belang van de stad Wijk bij Duurstede! En niet te vergeten een waardering en eerbetoon voor het werk van vele vrijwilligers en bijdragen van sponsoren.

Met vriendelijke groet,

Namens het bestuur van de Historische Kring tussen Rijn en Lek
Frits van der Leije, vicevoorzitter

Eén gedachte over “Open brief aan college Wijk bij Duurstede over Vikingschip

1. Dit is vaak het probleem met dit soort projecten, en in de 20 jaar die ik zelf actief ben als reenactor heb ik het helaas vaak gezien. Een reconstructie bouwen is goed te doen, wat er verder mee moet gebeuren is het probleem. De Romeinse platbodem die ‘vergaan is’ in Archeon, het Romeinse vrachtschip dat nu in het bos van MPO ligt, en nu deze ook weer – het is jammer.
    Overigens deel ik de mening dat de gemeente Wijk bij Duurstede (weer eensd) niets doet met het eigen verleden, tot grote verbazing van veel van van vrienden en collega’s uit bijvoorbeeld Denemarken en Engeland, als ze horen dat de erfenis van Dorestad totaal onbenut blijft. En zelf denk ik ook met weemoed terug aan de prettige dagen die in in Museum Dorestad heb doorgebracht, totdat de conservator ontslagen en het pand verkocht werd. Bravo.