
De grote zaal van De Engel in Houten liep 21 oktober al snel vol. Eigenlijk voller dan vol. Voor zover het huidige bestuur zich kan herinneren is het in de (bijna) 60 jaren dat Tussen Rijn en Lek bestaat niet eerder voorgekomen dat er 150 belangstellenden naar een lezing kwamen. Een record dus en voor het bestuur een signaal dat we zeker door moeten gaan met het realiseren van een mooi lezingenprogramma.
Carel Schweig, die ons meenam in het verhaal van de heel lange en bijzondere geschiedenis van dit cruciale kanaal voor de verbinding van het achterland (in dit geval ook Duitsland, België en Zwitserland) met de havens in ons land, heeft lang gewerkt bij Waterstaat en was zelf ook betrokken bij de totstandkoming van dit kanaal.
De 150 aanwezigen waren niet voor niets gekomen. We kregen een mooi overzicht en inzicht in het belang van goede vaarwegen in Nederland door de eeuwen heen. Ooit waren vaarwegen de enige mogelijkheid om handelswaar van de een naar de andere plaats te vervoeren. Heel belangrijk dus en daarom zijn er ook al eeuwen regelmatig conflicten over geweest en plannen om dit vervoer te optimaliseren.

Carel Schweig wist zijn gehoor te boeien met een helder verhaal en heel veel unieke illustraties. Hij wilde ook graag deze gelegenheid benutten om te melden dat men altijd hoort: het Amsterdam-Rijnkanaal is ontworpen door NSB-leider Mussert, echt niet klopt. Wel waar is dat hij uiteindelijk zijn handtekening heeft gezet onder een ontwerp dat door anderen was gemaakt. De lange geschiedenis zorgde ook voor een lang verhaal. Pas rond half 11 hadden we het hele verhaal tot ons genomen en konden de vele bezoekers tevreden en met veel nieuwe kennis huiswaarts keren.
